Pokud chce v České republice někdo podnikat, má v podstatě dvě možnosti – buďto si zařídit živnostenský list a stát se fyzickou osobou s IČem nebo si založit firmu přímo a stát se osobou právnickou.
Vyřízení „živnosťáku“ dnes naštěstí není složité, stačí v podstatě zajít na jakýkoliv úřad, kde je Czechpoint, zaplatit tisícovku a podnikat můžete v podstatě po vyjití ze dveří. Chvalte a opěvujte zákonodárce, který Czechpoint vymyslel, odpadá minimálně povinnost předložit výpis z rejstříku trestů, který normálně stojí sto korun.
Chcete-li ovšem podnikat jako právnická osoba s firmou, čeká vás vskutku nádherná anabáze papírování a poplatků, přičemž budete většinou potřebovat potvrzení potvrzující potvrzení, které potvrzení předchozí potvrzení.
Máme tedy živnost, zaplatili jsme si tisícovku a ještě jsme ušetřili stovku za výpis z rejstříku trestu, neradujme se, stejně ho budeme potřebovat.
Fáze č. 1.
Chceme-li založit společnost (v.o.s, s.r.o, a.s.), potřebujeme společníky – je tedy potřeba sepsat společenskou smlouvu nebo zakladatelskou listinu, pochopitelně při styku s úřady náležitě notářsky ověřenou. Zcela logické a pochopitelné.
Fáze č. 2.
Pak se stačí zaregistrovat do obchodního rejstříku, stojí to sice pět tisíc, ale přežít to musíme. A nyní začíná úsměvná fáze našeho podnikání – podáváme návrh na zápis do obchodního rejstříku. Je potřeba doložit onu společenskou smlouvu, živnosťáky všech společníků a příšluné dokumenty k sídlu, kde chceme podnikat, tzn.
- písemné prohlášení vlastníka prostor nebo jeho správce, že souhlasí s užíváním těchto prostor
- smlouvu o smlouvě budoucí nájemní, příp. souhlas s umístěním sídla s následným dovětkem, že po zápisu společnosti do obchodního rejstříku bude uzavřena příslušná nájemní smlouva
- výpis z katastru nemovitostí (ne starší jak 3 měsíce)
a v případě podnájmu navíc:
- list vlastnictví
- nájemní smlouvu mezi majitelem a nájemcem
- případné výpisy z obchodních rejstříků a plné moci u majitele a nájemce
- souhlas majitele s uzavíráním podnájemních smluv nájemcem
- souhlas majitele s umístěním sídla podnájemce
- smlouva o smlouvě budoucí podnájemní
Tímto to ovšem nekončí, úřadní šiml požaduje:
- výpis z rejstříku trestů společníků (ne starší jak 3 měsíce)
- čestné prohlášení společníků s úředně ověřeným podpisem o tom, že je způsobilý k právním úkonům
- potvrzení správce daně (že společník nemá žádné splatné daňové nedoplatky)
- podpisové vzory společníků, kteří jsou statutárním orgánem v.o.s.
- souhlas zapisované fyzické nebo právnické osoby se zápisem do obchodního rejstříku s úředně ověřeným podpisem
Fáze č. 3.
Máme-li pořád dostatek energie, můžeme pokračovat. Čeká nás registrace na finančním úřadě a samotné dokladování o tom, že existujeme. Úředníkům je potřeba doložit, že vůbec existujeme:
- doklad o tom, že právnická osoba byla zřízena nebo založena
- doklad o tom, že právnická osoba je zapsána do obchodního či jiného rejstříku, ne starší než 3 měsíce
- Doklad, prokazující právní užívání prostor, kde je umístěno sídlo a není-li sídlo již zapsané v obchodním či jiném rejstříku
- Doklad o zaplacení správního poplatku (vskutku logická věc)
Fáze č. 4.
Zapomněl jsem dodat, že pokud chceme podnikat v oboru, v němž nejsem vzděláni, potřebujeme tzv. „odpovědného zástupce“. V úředním jazyce tedy potřebujeme vyřídit:
- výpis z rejstříku trestů onoho dobrodince
- jeho prohlášení, že souhlasí (samozřejmě úřadně ověřené)
- doložit jeho odbornou způsobilost (např. vysvědčením nebo certifikátem)
- ustanovení do funkce (opět úředně ověřené)
Pokud si chceme otevřít např. restauraci, musíme mít pochopitelně také potravinářský průkaz a školení hygienického minima a totéž platí u našeho odpovědného zástupce.
Pakliže úředník bude mít dobrou náladu a všechno schvívá, můžeme s odpovědným zástupcem sepsat smlouvu. (Správně má být s námi v pracovně-právním vztahu, což sice není nutné, ale jistota je jistota.)
Fáze č. 5.
Můžeme podnikat, zřídíme si provozovnu, což opět znamená:
- podat oznámení o zahájení provozování živnosti v provozovně
- písemné prohlášení vlastníka prostor nebo jeho správce, že souhlasí s užíváním těchto prostor (už potřiadvacáté)
- výpis z katastru nemovitostí (ne starší jak 3 měsíce) – nepřipomíná vám to něco?
No a v případě zmiňované restaurace navíc vyhotovit požární předpisy, hygienické směrnice apod.
Fáze č. 6.
Podnikáme, naší povinností je:
- viditelné označení sídla firmy
- mít v provozovně průkaz živnostenského oprávnění nebo osvědčení
- mít viditelnou schránku
Inu, vedení účetnictví je kapitola sama pro sebe, zvlášť, jsme-li plátci DPH... J